Comunicat COVID19 12/03/2021

13/03/2021
Alejandro Amo

Aquests dies han estat dies de treballar entre despatxos i aparentment en silenci, no tant per les nostres associacions individuals sinó per a tot el col·lectiu de pacients crònics en general. Tots junts havíem de exercir pressió de la forma mes coordinada possible si volíem reclamar prioritat en la vacunació dels nostres col·lectius de pacients.

Aquesta coordinació s'ha dut a terme des de tot l'ecosistema ACCU nacional i també des de la Plataforma d'Organitzacions de Pacients, de la qual també formem part (les últimes accions de la POP es poden consultar a aquesta nota: https://www.servimedia.es/noticias/1731896). Els representants de pacients hem treballat conjuntament, no només els representants de Crohn / colitis de tot el panorama nacional sinó que també d'altres malalties immunitàries, tot això per a reclamar el mateix: priorització en la vacunació enfront de la COVID19.

Finalment aquesta batalla administrativa ha acabat en un resultat variable per a cada un dels col·lectius, i és hora de fer balanç. Un balanç que no és 100% positiu per als pacients de Crohn o colitis ulcerosa.

La Comissió de Salut Pública ha publicat ja els següents grups que seran vacunats contra la COVID19 (veure nota de premsa: https://www.mscbs.gob.es/gabinete/notasPrensa.do?id=5266).

En aquesta planificació s'inclouen alguns tipus de malalts crònics i / o greus, però aquest col·lectiu és molt ampli i pot tenir nivells de risc molt diferents. Concretament s'ha decidit que els pacients crònics de més risc, als quals avançar la seva vacunació contra el coronavirus, són els següents:

- trasplantament de progenitors hematopoètics

- trasplantament d'òrgan sòlid i llista d'espera per a aquest

- persones en hemodiàlisi i diàlisi peritoneal

- malaltia oncohematològica

- càncer d'òrgan sòlid en tractament amb quimioteràpia citotòxica

- càncer de pulmó en tractament amb quimioteràpia o immunoteràpia

Aquests col·lectius aniran en el mateix torn de les persones entre 70 i 79 anys.

En conclusió, els pacients de Crohn i colitis ulcerosa no seran prioritzats i hauran de seguir esperant.

Si bé des ACCU Catalunya reconeixem que és una notícia desfavorable per al nostre col·lectiu, especialment després d'intentar ser escoltats en l'administració pública, hem de posar-la en context, relativitzar i no convertir-la en un avís que pugui confondre als pacients. Per aquest motiu és important recordar on som exactament els pacients de Crohn i colitis ulcerosa.

Gràcies a l'esforç de recopilació de dades de molts metges investigadors, repartits per tot el món i coordinats sota el paraigua de l'Organització Internacional de Malaltia Inflamatòria Intestinal (IOIBD, per les sigles en anglès), no va trigar molt de temps a començar a comprovar estadísticament que els pacients de Crohn i de colitis ulcerosa infectats de SARS-CoV-2 estaven manejant notablement bé la lluita contra la COVID19. A mesura que es recopilaven dades, es presentaven xifres de mortalitat i de pneumònia bilateral greu que no eren molt diferents (llevat d'excepcions concretes) respecte a la població general.

Això vol dir que, excepte casos en què es prenen dosis considerables de cortisona o hi ha un brot molt sever que no està sota control, els pacients no presenten riscos més grans que la població sana. Així us ho vam fer saber, fa prop d'un any, en l'entrevista al Dr. Xavier Calvet, una de les majors autoritats en Crohn / colitis ulcerosa que tenim a Catalunya, la entrevista podeu tornar a visualitzar aquí: https://www.youtube.com/watch?v=CWrtCXS_unM.

Aquest tipus d'evidència científica existent per a les diferents malalties és la que la Comissió de Salut Pública ha estat i està utilitzant per classificar les prioritats de vacunació. Els arguments dels malalts de Crohn i colitis ulcerosa, certament, no són tan contundents com els dels pacients de càncer o trasplantats, que tenen les estadístiques de supervivència molt més en contra seu. Això pot tenir moltes interpretacions depenent d'on vulgui posar-se el focus.

Per prudència (i deixant de banda el debat de la vacuna d'AstraZeneca en comparació amb altres, que ja va ser respost per GETECCU, GETEII i ACCU en aquest comunicat https://geteccu.org/comunicado-de-geteccu-accu-en-relacion-a-la-vacunacion-frente-a-sars-cov-2-en-pacientes-con-enfermedad-inflamatoria-intestinal-eii) l'ideal seria que tots els pacients crònics rebessin la seva vacuna el més aviat possible, però lògicament en una situació on la quantitat de dosis de vacunes és encara limitada i la velocitat de vacunació no és tan ràpida com es desitja, a l'administració no li queda més remei que prioritzar als mes vulnerables. Per tot això, des d'ACCU Catalunya, no podem promoure una postura d'indignació davant d'aquest tipus de decisions, encara que no ens siguin favorables. No obstant això, seguirem tractant de defensar els interessos del col·lectiu i seguir pressionant per entrar com més aviat millor a les properes rondes de vacunació.

Addicionalment, aprofitem per comunicar que en propers dies compartirem un resum en vídeo de les sessions formatives sobre les vacunes COVID19 que hem preparat des de l'Acadèmia Europea de Pacients per a la Innovació Terapèutica (EUPATI, per les sigles en anglès). Aquestes sessions van comptar amb experts investigadors de primer nivell en infectología, com són Ana Milinkovic (Chelsea and Westminster Hospital de Londres) i Jose Luis Blanco (Hospital Clínic de Barcelona).

Atès que a més de presidir ACCU Catalunya tinc també l'honor de formar part de l'equip de EUPATI, vam poder aprofitar la conjuntura per preguntar a aquests experts sobre la vacunació de pacients de Crohn i colitis ulcerosa davant de la COVID19, amb respostes molt interessants que esperem compartir amb vosaltres en breu, quant acabem l’edició i retallada dels vídeos amb els trossos que ens interessen.

Com sempre, seguirem responent a les vostres consultes de manera el més personalitzada possible al nostre servei d'atenció, seguirem en contacte amb el nostre consell mèdic assessor i amb altres fonts d'informació per a mantenir-vos informats, i continuarem demanant audiència devant de les administracions per defensar els nostres interessos en aquesta situació de crisi sanitària. Seguim!

cordialment,

Alejandro Amo